Admin

Niklas Tekniksnack: Kapa toppar och sänk fasta kostnader med FerroAmp och batterier

En solelsinstallation kan spara pengar och energi på fler sätt än vad många tänker på. I synnerhet om den kombineras med batterier. Svenska företaget Ferroamp har ett system som ger en intressant lösning på detta samtidigt som det ger en mängd andra smarta funktioner. Med deras EnergyHub kan du bland annat ta ut mer effekt än vad abonnemanget egentligen tillåter… Vår teknikchef Niklas Knöppel berättar.

– Alla som då och då förbrukar mycket energi råkar ut för en hög kostnad för att ha tillgång till det ”tak” man valt, säger Niklas.

 – Vare sig man går upp i huvudsäkring eller har ett så kallat effektabonnemang så kostar ”möjligheten att ta ut en viss mängd effekt” en hel del pengar. Beloppet kan röra sig om ganska många tusenlappar per år även om den extra effekten bara behövs någon gång i veckan eller i månaden.

Här kan solel spara pengar på ett sätt som många inte tänker på. Den som kombinerar solel med Ferroamps EnergyHub och batterilagring kan nämligen hålla nere sitt maximala effektuttag från nätet.

– Ferroamp EnergyHub kopplar ihop likströmsnätet med elnätet och styr omvandlingen till och från växelström efter behov, med hjälp av högupplöst mätning av fastighetens förbrukning.

– Den ”samlar” dessutom all tillgänglig energi från solpaneler, nätet och batterierna och fördelar den på installationens tre faser. Upp till 20 ampere per EnergyHub kan flyttas från en fas till en annan. Även detta bidrar till att risken att slå i effekttaket på en fas minskar. Dessutom är systemet förberett för att leverera likström direkt till enheter som vill ha det. Det mest aktuella exemplet idag är antagligen likströmsladdare för elbilar där FerroAmp har egna produkter på gång.

Ferroamp kombineras oftast med likaledes svenska Nilars batterilagring ”Energy Storage”. Rack eller kabinettmonterade batterier som finns i storlekar på upp till 57,6 kWh och kan leverera ut drygt 57 kWh per enhet. När batterierna laddas upp sparas energin i dessa för att sedan tas ut när panelerna inte levererar el – eller om det behövs mer effekt än vad man har tillgång till i sitt avtal.

Ett konkret exempel på hur tekniken används i verkligheten är Norrby Skola i Örebro.

– Det hela är lite som en bil med laddhybridteknik. Du kan köra bilen på bara batterierna eller bara förbränningsmotorn. Men när du till exempel behöver köra om så kan du få ut mer effekt än vad din förbränningsmotor kan leverera genom att låta batterierna och elmotorn vara med och ge en extra skjuts.